Досвід роботи директором з логістики у великій компанії підтверджує правоту тих фахівців, які стверджують, що «чарівної пігулки» чи єдино правильних рішень у системі управління ланцюжками постачання немає і бути не може. З іншого боку, існують певні принципи, дотримуючись яких ми можемо досягати успіху в своїй справі. І вони однакові для логістів, які працюють практично у всіх галузях вітчизняної та світової економіки. Яким би видом бізнесу ви не займалися, завжди у центрі уваги повинні залишатися ваші технології, ваш персонал та ваші партнери.

 Це твердження досі ніхто не заперечив. Але як використати три головні «ключі» на практиці?

 Все починається зі стратегії

 Помиляються ті, хто думає, ніби стратегії створюються тільки для того, щоб намалювати красиву картинку інвесторам або кредиторам. Насправді, прийнята в компанії стратегія визначає напрямок, за яким ви розвиватимете бізнес. Відповідно, якщо стратегії немає або вона існує тільки формально, виникає питання: чи розвивається взагалі підприємство, чи воно сьогодні заробляє гроші, використовуючи випадково виниклі сприятливі обставини? І тут слід також запитати: що буде завтра?

 Втім, більшість нинішніх керівників великих успішних компаній, які працюють в Україні, у необхідності розробки стратегії переконувати вже не потрібно. Інша справа, наскільки розроблена та прийнята стратегія узгоджується з іншими планами підприємства, що здійснюються у поточному моменті.

 Ми не раз стикалися з ситуацією, коли загальна стратегія компанії та стратегія розвитку її логістики ставили різні напрямки. Наприклад, компанія в цілому орієнтується на активне завоювання ринку, виведення на нього та просування новинок тощо. А у департаменті логістики вважають, що основні інвестиції необхідно спрямовувати на розвиток складу. Причому йдеться саме про зберігання, а не про розвиток системи розподілу і, тим більше, не про впровадження швидкої доставки, зручних клієнтських сервісів тощо.

 Якщо справи так, то рано чи пізно настане момент, коли керівництво запитає: чому ми витрачаємо такі величезні кошти на логістику, а віддача від вкладень мінімальна? Директору з логістики важко обґрунтувати необхідність додаткових фінансових витрат. З іншого боку, якби стратегія компанії в цілому та її логістичного підрозділу зокрема дозволяли досягати одних і тих самих поставлених цілей, то і генеральний директор, і власник, і інвестори розуміли б, що кожна копійка, вкладена сьогодні в логістику, завтра принесе хорошу вигоду. Адже йдеться про підвищення конкурентоспроможності всього підприємства.

 Як же досягти такої згоди? Насамперед, керівнику департаменту логістики необхідно розуміти, у чому особливості ринку, на якому працює його компанія, і яке воно займає місце на цьому ринку.

 Дослідження українського ринку показують, що ми сьогодні переживаємо ті самі структурні зміни, які в Америці та Європі відбулися ще у вісімдесятих роках минулого століття. І тут – дві новини, і обидві – добрі.

 По-перше, не лише передові країни, а й багато наших сусідів пережили цей період, набивши свої шишки і набувши безцінного досвіду. Нам залишається тільки прийти до них і подивитися, що і як вони робили, до чого прийшли, запозичити все найкраще та намагатися уникнути зроблених ними помилок. Звичайно, будь-який зарубіжний досвід слід використовувати з урахуванням наших реалій. Але «вигадувати велосипед» вже не потрібно.

По-друге, якщо ми правильно все організуємо, не знадобиться витрачати багато сил, часу та грошей. Адже створювати власні системи з нуля також не потрібно.

 А загалом на сучасному українському ринку ми бачимо хорошу динаміку розвитку, у нас економіка швидкості, інновацій, а також економіка взаємодії. Ми вчимося все робити швидко та якісно, ​​впроваджуємо сучасні технології, розвиваємо професійні навички співробітників та намагаємося знайти нові, більш досконалі форми взаємовідносини з нашими партнерами та клієнтами. Поговоримо про це докладніше.

Роль ІТ в управлінні ланцюжками постачання

 Зрозуміло, що технологічний прогрес не обмежується лише сферою ІТ. Проте інформаційні технології займають у нашому житті вже таке важливе місце, що ми все частіше ставимо собі філософське питання: чи визначає бізнес суть ІТ-систем, чи навпаки – самі ІТ-системи тепер визначають суть бізнесу?

 Дуже показовим прикладом тут може бути e-commerce. Можливості будь-якого інтернет-магазину, рівень сервісу та перелік послуг безпосередньо залежать від використовуваних ІТ-рішень. Без інформаційних технологій тут взагалі працювати неможливо. Вони визначають, як ви будете вести свій бізнес і, зокрема, як будуватимете свою логістику.

 Загальна диджиталізація охопила багато галузей української економіки. Ми розуміємо, що аналогічні процеси в США, наприклад, відбувалися три десятиліття тому, але все одно не перестаємо дивуватися за рівнем технологій, які приходять до нас з-за кордону. Так, чудові технології принесли великі торгові мережі “МЕТРО” та “Ашан”. Сьогодні за ними багато хто впроваджує EDI-системи, що забезпечують просту і надійну комунікацію з усіма бізнес-партнерами в режимі онлайн.

 Ми пішли від традиційних рулонів паперу з факсу, від паперових накладних та інших документів, в яких топилися менеджери. Нам не потрібно багаторазово перенабирати ті самі дані. Сьогодні доступ до всієї необхідної інформації забезпечується одним кліком комп’ютерної мишки. Також ми можемо бачити, що відбувається у наших бізнес-партнерів, легко та просто вивантажуючи інформацію про їхні пропозиції у свою систему, обробляючи її та отримуючи результати у найкоротші терміни. І наші клієнти теж найчарівнішим чином у режимі реального часу отримують інформацію про відвантаження товару, всілякі підтвердження та ін.

 Отже, сучасні технології спрощують усе неможливо. Ми бачимо, що роблять наші партнери та клієнти, вони бачать, що робимо ми. Не потрібні численні телефонні дзвінки, відвідування торгових залів та офісів. Усі процедури виконуються за робочим комп’ютером. Але все-таки такого рівня співпраці поки що можна досягти, якщо йдеться про взаємодію між великими компаніями, які вклали в ІТ чималі кошти. А що робити Traditional Trade?

 Все-таки поряд із великими торговими мережами працюють звичайні базари, дрібні торгові мережі та приватні магазинчики, які забезпечують значну частину збуту товару. Їх не можна скидати з рахунків, якщо ми хочемо налагодити чіткий ланцюг постачання у всіх напрямках. Але традиційна торгівля просто не має грошей на сучасні ІТ-системи і агітувати їх використовувати EDI марно. Що ж робити?

Запропонуйте допомогу та технічну підтримку

 Чекати, доки вони запрацюють грошей і зрозуміють, наскільки зручно та вигідно використовувати сучасні технології, ми не можемо. Більш того, цього може ніколи і не статися. Адже в цих дрібних торгових точках списки постачальників не набагато коротші, ніж у великих. Один Бог знає, завдяки якому «шаманству» вони в них розбираються. З іншого боку, вам, як менеджеру, що пов’язує цей вид торгівлі з виробниками та дистрибуторами, потрібно якось навчитися керувати постачанням. Але ви розумієте, що це робити без надійних інструментів у принципі неможливо. До речі, така сама ситуація спостерігається у сфері Special Channels (спеціалізовані магазини, аптеки тощо, зосереджені на реалізації якогось окремого виду товарів).

 Найгірше те, що прогнозувати поведінку таких клієнтів та бізнес-партнерів у звичайних умовах практично неможливо. Дуже часто вони «ламають» вашу стратегію роботи з запасами на складах – то вимивають усі підчисту, то з незрозумілих причин починають робити менші замовлення.

 Вирішити цю проблему можна також за допомогою впровадження електронного документообігу та онлайн-сервісів управління товарними запасами. Навіть не можна. А обов’язково потрібно, якщо у вашому пулі багато «трійки» та спеціалізованої торгівлі. Сфокусуйте на цьому всю свою увагу і знайдіть такі рішення, які не будуть для них надто обтяжливими.

 У своїй компанії для цього сектора ми почали пропонувати прості алгоритми: облік залишків, АВС-аналіз, прогнозування замовлень на основі таких факторів, як сезонність. Все це – книжкові прописні інструменти, але завдяки їм, ми налагодили збір даних про вторинний продаж дистрибуторів на щоденній основі, автоматично отримуючи інформацію про їх товарні залишки. Опрацьовувалась ця інформація вже у нас, і на ній ми будували прогнози, формуючи власні складські запаси.

 Напевно, ви запитаєте, як нам вдалося переконати дистриб’юторів погодитись, щоб ми залізли до їхньої бази? Було, звичайно, непросто, і нам довелося провести багато переговорів із представниками традиційної торгівлі. Ми їздили до кожного з них, показували, доводили, пропонували брати участь у пілотному проекті. І знаєте, майже всі, хто спробував працювати за допомогою сучасних ІТ-систем, не відмовилися від наших пропозицій, бо на власному прикладі відчули, наскільки тепер легко та швидко можна керувати товарними потоками.

 Система не тільки допомагає оперативно оформити замовлення, а й показує інформацію про новинки, що надійшли. Щоб переглянути та проаналізувати всю інформацію, нашим партнерам стало достатньо 15 хвилин. Найцікавіше, що вони також скоротилися запаси, що позитивно позначилося на фінансових результатах.

 EDI – це лише одна з сучасних систем, яку можна використовувати в логістиці. А загалом корисних ІТ-продуктів зараз дуже багато. Завдання логіста полягає в тому, щоб вибрати саме ті розробки, які найбільше підходять для бізнесу компанії. Вам потрібно лише сфокусуватися на вирішенні цього питання. Почніть шукати оптимальну систему прямо зараз, якщо ви досі цього не робили.

Друзі пізнаються в біді

 Це ще одне важливе питання, яке визначає стратегію розвитку компанії. Звичайно ж, будь-яка співпраця має бути взаємовигідною. І клієнти також повинні отримувати у вашій компанії щось більше ніж просто необхідний їм товар. Приділіть більше уваги вашим діловим контактам. Напевно, таке «капіталовкладення» в майбутньому окупиться сторицею.

 Ми мали змогу переконатись у цьому на власному досвіді. Уявіть, що одного разу згорів наш найбільший склад, на якому зберігалося 80% товарного запасу. Уявіть, що вартість втрачених матеріальних цінностей дорівнювала 30% активів усієї компанії. Вогонь горів два дні. Але гасити фінансові наслідки цієї пожежі довелося набагато довше.

 Саме в цей період ми зрозуміли, чому у бізнесі так цінуються справжні партнерські стосунки. Коли постачальники та виробники, з якими ми постійно працювали, переглянули свої плани та поставили нашу компанію у пріоритет, стало зрозуміло, що теоретично можна виконати наші зобов’язання. Коли національні мережі та дистрибутори погодилися викупити у нас залишки товарів та оперативно перерахували за них гроші на наші рахунки, а ми отримали можливість зробити чергові закупівлі, світло наприкінці тунелю таки з’явилося.

 Він став ще яскравішим, коли наші партнери погодилися здійснити перекидання товарів у ті райони, які залишилися без наших постачань. Ось уже воістину – друзі пізнаються у біді.

 Коли сталася пожежа, ніхто з нас не знав, чи компанія доживе до кінця року. Але спільними зусиллями ми врятували наш бізнес. Більш того, нам навіть вдалося перевиконати план з продажу! Після цього один із ТОП-менеджерів жартома побажав, щоб склади у нас горіли щороку. Але навряд чи хтось прийшов би на допомогу підприємству, яке робить бізнес, не враховуючи інтересів оточуючих.

Персонал

 Нарешті, варто поговорити і про людей – про той самий кваліфікований персонал, на якому, за великим рахунком, тримається весь бізнес. Ваші ідеї вони виносять на своїх плечах, піднімаючи компанію нового рівня розвитку. Від вас же потрібно не лише вчасно виплачувати гідну зарплату, а й розвивати людей, які працюють за наймом.

 Наприклад, дипломований логіст і так знає, як планувати постачання, прогнозувати відвантаження, як будувати АВС-аналіз тощо. все це є у підручниках. Чого ще?

 Однак, якщо вам потрібен справжній професіонал своєї справи, а в майбутньому, можливо, і керівник, потрібно розвивати його лідерські якості. І вже сьогодні необхідно навчати його взаємодії з іншими співробітниками, ефективної роботи у команді. Адже не секрет, що багато людей не вміють налагодити комунікації, перетворивши їх на інструмент для своєї роботи.

 Самі собою ці проблеми ніколи не вирішаться. Вони вимагають уваги керівника та його зусиль.

 А сам керівник департаменту логістики має перебувати у постійному пошуку нових ідей, розробляти оптимальні вирішення поточних та стратегічних проблем. Він також має добре розуміти, що відбувається на ринку. Динаміка розвитку сьогодні прямо-таки божевільна. Згадайте хоча б, що ми всі говорили ще якихось три роки тому? Ми й думали, і мріяли про інше. Але сьогодні багато речей, що здавались ще недавно фантастичними, стали звичайними.

 Зупинятися чи відставати за такого темпу розвитку не можна. Відомо чимало прикладів, як люди, які не зуміли вчасно перебудувати свою роботу, привести її у відповідність до вимоги насущного дня, програвали в конкурентній боротьбі. В результаті їхні компанії йшли з ринку, а вони самі – з логістики.

 Насамкінець беруся стверджувати, що успіху в логістиці можуть досягти тільки ті люди, які окрилені своєю роботою. Якщо вам не подобається ця справа, краще киньте її і займіться чимось іншим. Але якщо ви любите логістику, все у вас виходитиме. Ви самі будете шукати нові знання, знаходити нові нестандартні рішення та вести свою команду до успіху. Людині, відданій своїй справі, не завадять жодних криз.

 Ксенія Валієва, тренерка-практик, експертка у сфері Supply Chain Management та Project Management

 

 

Ми вступаємо в епоху економіки взаємодії та співпраці. Тут розмиваються межі ролей та функцій, де конкурентну перевагу отримує Бізнес, який ефективніше взаємодіє із внутрішніми та зовнішніми клієнтами.

 Поширена помилка логіста – це фокус виключно на товарні потоки та відсутність належної комунікації та взаємодії із суміжними функціями.

 Модель – “добре робити свою справу” дає дуже посередній результат і блокує зростання бізнесу. Неефективна комунікація та відсутність синергії призводять до колосальних втрат.

 На моєму досвіді втрати від збоїв в інформаційних потоках на прикладі середнього бізнесу в секторі FMCG виявилися рівними бюджету транспортних витрат – велика сума, погодьтеся! Але ж це чисті втрати. А якщо порахувати недоотриману прибути від відсутності синергії, повірте, можна компенсувати половину бюджету всієї логістики.

 Розвиток лідерства у співробітників та менеджерів та вибудовування інформаційних потоків у системі управління ланцюжками постачання є таким же найважливішим завданням лідера.