Нещодавно відбулися зміни в економіці (не так важливо які, тому що СНД простір із завидною періодичністю лихоманить якимись кризами). Так ось, чергові зміни змусили ще пильніше глянути на сферу Supply Chain. І хто у світі ще не знав що таке Supply Chain, – дізналися на радість нашого обділеного увагою брата – логіста.

 У сьогоднішній реальності можна помітити наступні тренди:

  • діджиталізація (нічого, власне нового, але швидкість змін у цій сфері вражає, що не дивно маючи такий «вибух» на ринку онлайн торгівлі, 20% приріст згідно зі звітом світового економічного форуму*);
  • стійкість ланцюгів. Термін «resilience» зараз на слуху всіх логістів світу – знову ж таки нове? Ні, але підсвічена в новій реальності необхідність забезпечення надійності ланцюга постачання. Тому що б не трапилося, а сировина, матеріали, готова продукція повинна ощасливити нашого Клієнта під час та з усіма іншими П (Правильний товар, у Правильному місці з Правильними витратами,… продовжіть самі).

Стійкість ланцюгів постачання не обмежується розумінням «resilience» і включає «екологічність» у ключі відповідальності перед природою та соціумом. Це більш вдало виражено в терміні «sustainability»: – оптимізація витрат у ланцюгу постачання (знову ніби нічого нового, але! у ключі вищевикладеного та світового тренду скорочення обсягів продажів**, нову актуальність набуває тема оптимізації витрат у ланцюзі постачання)

У чому виклик? А в тому, що стійкість ланцюга постачання передбачає наявність плану альтернативної стратегії постачання, альтернативних постачальників, сировинних ринків і матеріалів, що неминуче тягне за собою додаткові витрати для забезпечення (люди, час, інвестиції). Тренд екологічності, затятим прихильником якого і я є, теж не дешеве задоволення. Для забезпечення екологічного виробництва з використанням матеріалів, що переробляються, витрати знову ж тільки зростають.

 Але конкурентне середовище і купівельна спроможність такі, що ми не можемо перекладати витрати на Клієнта, і при цьому прагнемо до тих же показників прибутку. Отже, якщо ми не можемо збільшими верхній рядок P&L (валовий прибуток) тоді нам залишається працювати з собівартістю і витратною частиною, куди потрапляють операційні витрати (читай – бюджет логістики), результат бізнесу. Багато колег уже відчули на собі зростаючі вимоги від бізнесу щодо забезпечення проєктів з оптимізації витрат у ланцюзі постачання.

 

Отже, які джерела оптимізації витрат:

  • Робота з собівартістю готової продукції: локалізація виробництв у тому числі на майданчиках аутсорс (3РМ-Third Party Manufacturing), альтернативні постачальники сировини та матеріалів, оптимізація специфікації готової продукції (в мене були проєкти, де зміна типу картонного пакування або товщини стінки ковпачка призводили до значної економії). Часто буває так, що специфікації продукції створені якийсь час тому, де питання оптимізації витрат так гостро не стояло і включають «надлишкову якість». Під цим я розумію ситуацію коли, наприклад, короб для транспортування зроблений з повнокольоровим друком на білому високоякісному картоні тощо.
  • Робота з оптимізації рівня товарних запасів та забезпечення ліквідного запасу. Під ліквідним розуміємо – товарний запас, що швидко обертається. Нижче – експрес метод оцінки стану ваших запасів. АВС аналіз з продажу та по залишкам. Наприклад, якщо у вас за залишками товар у категорії А, а по продажах С (червоним), або за залишками в С а з продажу в А – то у вас жорсткий дисбаланс, що веде в першому випадку до заморозки коштів, у другому – недопродаж. Помаранчевим – не сприятливий сценарій, але керований. Ідеальна картина відзначена зірочками.

  • Робота з оптимізації витрат на транспортну та складську логістику, що є основними статтями бюджету з логістики. Тут ваш бенефіт в тому, що ви оптимізуєте систему управління товарними запасами. Знаходите ваш баланс рівня сервісу та оборотності. Досягаєте прийнятної точності прогнозування та впроваджуєте алгоритм управління товарними запасами, заснований на ваших унікальних логістичних циклах, бюджет складської та транспортної логістики оптимізується сам собою. Проблема в тому, що склад і транспорт «зазнають» наслідків некоректного планування. Знайома картинка: склад тріщить по швах, а рівень задоволення купівельного попиту низький? Або товар потрібен до відвантаження в Одесі, а він у Львові… продовжіть самі… Тобто-ефективне управління товарними запасами – це наше все.